2020. augusztus 9., vasárnap

Tátrai napló, 2020 nyár

Alacsony-Tátra 2020 jún. 13.

Az első nagyobb kimozdulásunk a karantén után! Sokszor jártunk erre, de szinte csak télen és ősszel.  A járványhelyzet hozta úgy, hogy most a kisebb és közelibb hegyeket nyári szépségükben is csodálhatjuk. Így a "szokásos" Gyömbér-Chopok-túrát is. Ahol ezúttal nincs hó (igaz a gyep még nem zöldült ki); de hosszú a nap, van idő mindenre! Belefér a Deres is, sőt erre kezdjük a kört hogy ne legyen ugyanolyan már sokadszorra ... És ezúttal az időjárás is kegyeibe fogadott, nagyrészt ragyogott a nap, és a nyári zivatar morajlását is távolból hallgathattuk ...

Deres

Magas-Tátra, 2020. jún. 20-21

Alig valamivel a lezárások feloldása után vagyunk. Szinte üres a menedékház, soha nem látott néptelenség a környéken. Erről persze az időjárásnak is nagy szerepe van. Alig érünk fel a Poprádi-tavi menedékházba, nekiered az eső, nem is akárhogy. Ha útközben kap el, talán megyünk tovább, de így száraz mivoltunkban nem akaródzik nekiindulni. Végül délután nem bírjuk tovább, a lassan alábbhagyó esőben felkapaszkodunk az Oszterva csúcsáig, ahonnan még (ha szürkében is) de kilátásban is részünk van. Majd a jelképes temetőben sétálunk még - mindez a Koprova-csúcs helyett. de talán nem is baj; lassabb séta, a nagy cél hajszolása nélkül, helyet hagyva az érzéseknek és  gondolatoknak - talán ilyen is kell néha!

Másnap nem esik, így nekivágunk a Tengerszem-csúcsra vezető ösvénynek. Még nem esik. De hamarosan igen. Egyre jobban, leszáll a köd, és amikor a Békás-tavak magasságában a szél is feltámad, immár bőrig ázott állapotunkban megelégeljük mindezt. Látjuk még mindezt máskor is, csak idő (és időjárás...) kérdése a visszatérés!

Ez itt a nyár, ez itt a tó ... (Poprádi-tó)

>További képek

Fel a Krivánra! (2020 augusztus 1.)

Ragyog a nyár, felhő sehol, irány a Kriván 2494 méteres csúcsa! A Háromforrás felől támadunk, ez a szebb és talán kevésbé járt útvonal. Egyelőre nincs is tömeg, amíg a Priehyba hegyhátán átkelünk, csak ahol a Kriván-teknőbe érve csatlakozunk a kék jelzéshez, érzékelhető hogy ez a túra, ilyenkor, bizony társasági esemény lesz ... Szerencsére ahogy eddig eloszlott a tömeg, a legfelső szakaszon, ahol h nem is túl meredeken, de sziklán kell haladnunk, a terep többfelé járható, így dugó nem alakul ki. Fenn a csúcson is sokan vagyunk, a csúcsfotók elkészítése sorbanállást igényel. De fenn vagyunk,és körülöttünk a nyár, a Tátra hegyei, látni minden híres csúcsot - errefelé ez sem mindennapi azért!

A Kriván - előttünk a cél!

Az utolsó szakasz

Csapat a Krivánon

Lemenetben már kevesebben vagyunk, előttünk jár a tömeg leginkább. A déli oldalon ereszkedünk le. Délutáni fények, már-már este, mire elsétálunk a Jamszko-tó mellett, és végül az autóhoz érünk.

>További képek

Király-hegy, 2020 augusztus 8.

Új helyszín, egynapos túra ez is: az Alacsony-Tátra keleti bástyája a cél: a toronnyal ékesített, közel kétezer méteres Király-hegy.

Király-hegy

A felmenet Királyhegyalja községből talán kissé egyhangú; és a napfényes augusztusi szombat délelőttön meglehetősen izzasztó foglalatosság, figyelemreméltó népsűrűség mellett ... Rövid kitérővel a falu feletti, elhagyott görögkatolikus temetőtől visszapillanthatunk a Garam felső völgyére, de azután tovább, szó szerint toronyiránt felfelé. Az erdőhatár felett néhány érdekes sziklaalakzat tarkítja a tájat, majd hamarosan felérünk a hegytetőt ékesítő"objektum tövébe. Szerencsére nyugat felé néhány száz méterre azonos magasságú, természetes állapotú másik csúcs kínál pihenőhelyet - a toronynak hátat fordítva zavartalanul csodálhatjuk az Alacsony-Tátra Nyugat felé hosszan elnyúló vonulatát.

Lefelé, keleti irányban tartunk, útba ejtve a Király-szikla 1590 méteres szirtjét - valójában itt ér véget az Alacsony-Tátra főgerince. sziklák, törpefenyők - egy kis igazi Tátra-élmény, szerényebb látogatottság mellet; mielőtt  átvágva a hegy délkeleti lejtőjén visszatérünk kiindulópontunkra.

....Mindezek után, amiről nem írtam: vagy három-négy óra  hazáig. Annyi volt reggel is, idefelé. Hogy megérte-e? Egy napra utazni a Tátrába? Legközelebb talán két napra tervezzük ezeket. Talán nem főszezonban, hétvégén.  De most így adódott; és talán nem is írtam volna róla, ha nem lett volna jó :-)