2019. június 5., szerda

Gerinctúra a Kis-Fátrában

Második alkalommal járunk itt. Először 2013-ban, május elején, most ugyanennek a hónapnak a végén látogattunk ide. Három szép napunk volt az amúgy esős májusból, végigjárva a Kis-Fátra főgerincét Sztrecsénytől Kralovánig.

Odalenn kanyarog a Vág - kilátás Sztrecsény várából
             Első látnivalónk mindjárt a sztrecsényi vár. Mivel három napot szántunk a túrára, így van idő erre is. Szép látvány a Vág felett tornyosuló fellegvár, (vezetéssel látogatható), de van másik is! Nem sokkal azután hogy zsákjainkat magunkra kapjuk és átkelünk a gyaloghídon a Vág túlpartjára, hamarosan elérjük a gerincutat - itt állt Sztrecsény régi vára. Csupán romok maradtak ugyan, , de annál romantikusabbak. Kiadós emelkedő következik , amíg elérünk első napi szállásunkra, a Chata pod Suchym menedékházhoz. Szombat este lévén, nagy a forgalom, jó a hangulat; mi sem maradunk le ezzel, még mindig a (már több mint) száz eddigi túránkat alaposan megünnepelve ...
             Másnapi utunk ismét kaptatóval indul. A ház melletti sípályán emelkedünk először, majd a Suchy csúcsig még meredekebben kapaszkodunk a bükkös-fenyves vegyse erdőkön át. Ez az első igazi kilátópont utunk során, amit a már 1500 méter fölé emelkedő Stratenec követ. Itt egy szakaszon mészkősziklák alkotják a hegyet; a merészebb formákon túl látványosan jelzi ezt a növényzet is: valóságos sziklakertben járunk: pompás és tavaszi tárnicsok kékje és cifra kankalinok napsárga színe üdíti a még téliesen barna gyepeket.

A Stratenec sziklakertjében (cifra kankalin)

Előttünk látszik a következő cél: a Kis-Kriván; ismét a lankásabb vonalú de mégis komorabb gránit hegyek sorából. Itt már néhol hómezőkön kelünk át, mire elérjük a csúcsot jelző obeliszket. A hegy "testvére", a Nagy-Kriván még kiadós távolságban van; közel egy órába telik mire a Fátra legmagasabb, 1709 méteres csúcsán állunk. Innen akár csak lefelé is mehetnénk, de útba ejtjük aznap még a Chleb csúcsát is, mielőtt az utóbbi hegy alatti menedékházba, második napi szállásunkra megérkeznénk.

Előttünk a Kis-Kriván

Utolsó reggelünkön kétfelé válik a csapat. A "kemény mag" visszakapaszkodik a gerincre, egészen a Stoh alatti nyeregig haladva, majd itt - az eredeti tervvel ellentétben - nem az említett hegyet hanem a Nagy.Rozsutecet vették célba - hogy némi kaland is színezze a gyalogtúrát, biztosított, sziklás ösvényen érve el az 1609 méteres, látványos sziklacsúcsot. Mindeközben csapatunk másik fele a szelídebb látnivalókat ( és rövidebb lejövetelt) részesítve előnyben, a Mózes-források és a suttói vízesés érintésével érkezett le Kralovánba, a három napos vándorlás végállomására.

Szalamandra portré

A fotókat Hunyadi László készítette.