2013. február 6., szerda

Túra a Bükkben!

Örvény-kői napfelkelte

Ha - nem túl okos ötletként - rangsorolni kellene Magyarország tájait, a Bükk hegység azért biztosan előkelő helyet foglalna el. Nemcsak a legnagyobb átlagmagasságú hegyvidékünk (annak ellenére hogy a legmagasabb csúcssal a Mátra büszkélkedhet), de formakincse, a karsztos mészkőfennsík a víznyelőkkel, a peremén meredező "kövekkel" hazánkban egyedülálló (a föld alatti barlangvilágról nem is beszélve). Kiterjedt bükkösei, az itt-ott felbukkanó lucosok (tudom, telepítettek, de a magas hegyeket járónak mégis kedvesek) kárpáti hangulatot kölcsönöznek a tájnak. Nemcsak a hangulat kárpáti, de a hegyi rétek növényei, az erdő rejtett életű állatai (előfordul többek közt a farkas, hiúz, uráli bagoly) közül is sokan  jellemzően a közeli magashegységek lakói. Ha téli  túránk közben nem is valószínű hogy találkozunk velük, de a csendes, behavazott fennsíkot járva érezzük, hogy a Középhegység egy különleges vidékére jöttünk.

Februári túránkon Bélapátfalváról indulva kapaszkodunk fel a Fennsík 800m körüli tetőszintjére. A hatalmas mészkőasztal déli peremén vonulva érintünk egy sor "követ": Őr-kő, Tar-kő, Három-kő stb.: ezek a fennsík peremének sziklás letörései, szép időben  nagy relatív magasságuknak megfelelő kilátással a Déli-Bükk és az Alföld felé. Átvágunk a töbrökkel és hegyi rétekkel tarkított platón Bánkút irányába, majd a Szentléleki turistaházban pihenjük ki a nap fáradalmait. (Bánkútig az Országos Kéktúra útvonalát követjük - lehet pecsétet gyűjteni!) Másnap hamarosan már a fennsík északi peremén bukkanunk ki: az Örvény-kő és a Látó-kövek panorámája szerencsés esetben a Magas-Tátráig terjed! Innen elhagyjuk a fennsíkot (részben jelzetlen úton), ereszkedésünk során a Dédesvár sziklás gerincéről pillanthatunk mégegyszer vissza a mögöttünk hagyott tájra. Túránk Nagyvisnyónál ér véget, ahonnan buszal jutunk vissza Bélapátfalvára.

A Magas-Tátra látomása (Látó-kövek)

Ha sikerült kedvet csinálnunk, tarts velünk a Bükkbe február 16-17.-én! Reményeink szerint a túra egy  Magyarország legérdekesebb vidékeit felkereső "Hazai tájakon" című sorozat első epizódja lesz.
A túra részleteit  - további  téli-tavaszi utakkal együtt -  a Túranaptárban találod.

1 megjegyzés:

1. ...A budapesti tavaszias időjárás ne tévesszen meg senkit, odafenn kitart hétvégéig a bő félméteres hó! :o)