2018. március 6., kedd

Téli Liptói-Tátra

Már-már tavasz lett, mire a szabadidő és az alkalmas körülmények közös nevezőre kerültek.  Újratervezés, várakozás, lavina- és időjárásjelentések mindennapos böngészése... de, mint alább látható, a türelem nagyszerű túrát terem!
           Persze a tavaszról ilyenkor még csak a naptár tud. Hatalmas hó alatt alszik a Tátra, és igencsak csípős az este, mikor útnak indulunk a Zsári-menedékház felé. A fenyők csúcsai fölött ragyognak a csillagok, és ahogy beljebb érünk a völgyben, holdfényben fürdenek a környező tetők. A mesés éjszakai hangulat után további kellemes meglepetés a kései érkezésünk ellenére kapott vacsora - minden együtt van tehát a másnapi sikeres túrához...

A Zsári-nyereg felé
        ... Amiben nem is csalódunk. A hőmérő továbbra is mínusz 14 fokot mutat, de az ég tiszta, csikorog a két méternyi hó bakancsaink alatt útban a Zsári-nyereg felé. Jó egy óra alatt el is érjük a hágót, ahol először tárul elénk a kelet felé nyíló panoráma. Nem elégszünk meg azonban ezzel, teszünk egy kis kitérőt a főgerincre; míg zsákjaink a nyeregben napoznak, felkapaszkodunk a Placlivé 2125 méteres csúcsára, ahonnan végigtekinthetünk a Tátra főgerince mentén; észak felé pedig az Beszkidekig kalandozhat a tekintet.

Előttünk a cél- Baranec északi gerince
            A fő cél azonban az ellenkező égtáj felé magasodik, ezért visszaereszkedünk a nyeregbe, ismét felmálházzuk magunkat és irány a Baranecre vezető gerinc. Átkelünk a Smrek lapos púpján, majd egy keskenyebb szakaszon kanyargunk a hópárkányok hullámainak élén, végül kiadós kaptató vezet fel a 2184 méteres hegytetőn álló beton obeliszkhez. Alattunk Liptó falvai, felettünk az ég, mögöttünk nyomaink sora, körben a havas hegyek; legbelül pedig az öröm, - talán boldogság? - ami, azt hiszem, csak az idefent járóknak adatik meg .

Hóhullámok hátán

Baranec 2184m

Az út azonban ezúttal sem a csúcson ér véget. Vár még ránk egy hosszú ereszkedés a dél felé nyúló hegyháton, ahol szinte tavasziasan simogat már nap. Átkelve az utolsó gerincpúpon már erdei ösvényen sétálunk le a völgy bejáratához, ahol véget ér egy szép nap a Tátra téli birodalmában.

Búcsú a hegyektől - egy időre...

A képeket Galiba Imre és Hunyadi László készítették.